Auckland, the Bay of Islands, Matamata, Hobbiton, Roturua en Taupo

15 maart 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Zo  héhé, eindelijk een berichtje van ons. Blijkt dat in Nieuw-Zeeland het onbeperkt wi-fi niet echt bestaat. Gelukkig voor jullie is het ons dan eindelijk gelukt om iets te regelen.

Laten we bij het begin beginnen. De vliegreis viel erg mee, de beide vluchten waren in luxe vliegtuigen met onbeperkt drinken en snacks (waar we veel gebruik van hebben gemaakt héhé). Ook konden we kiezen uit een hoop series en films. Na de eerste vlucht waren we wel al erg moe en hebben we de dag in Hong Kong doorgebracht. In de stad was het onwijs druk, er wonen dan ook een heleboel Chinezen. We hebben (met veel moeite) in het stadspark onszelf wakker gehouden, totdat we weer verder zouden vliegen.

Eenmaal in Auckland aangekomen konden  we op zoek gaan naar ons hostel. De eerste nacht sliepen we in een hostel in een buitenwijk van Auckland, omdat alle andere hostels al vol zaten. Het was een heel mooi hostel waar we onze jetlag heerlijk hebben uitgeslapen (lees 14 uur geslapen).

Toen we bij het tweede hostel hadden ingecheckt gingen we Auckland even verkennen. Het is een hele drukke maar gezellige stad. Er zijn vooral heel veel winkels en ook op de pier was het heel druk. De dag erna zijn we met een ferry naar het Waiheki Island gegaan. Een eiland met (zoals beschreven in alle boekjes) witte stranden en veel wijngaarden. Wij besloten het Onetangi strand te bezoeken en zijn daar na een paar uur in de zon al helemaal in de vakantiestemming (en vakantiekleur) gekomen.

Op maandag was het dan tijd om onze camper op te halen! Helaas mochten we niet zelf onze camper uitkiezen, maar onze superhelden camper is toch ook wel erg cool! Het was wel even wennen om links te moeten rijden, vooral bij het afslaan moeten we elkaar nog steeds even helpen, door te roepen: 'op de linkerbaan!!'. We zijn maandag meteen naar de Bay of Islands gereden, een gebied in het noorden van het eiland waar het 'altijd zomer is'. Tijdens het rijden hebben we al genoten van de natuur hier, per 5 meter verandert het heuvelachtige groene landschap ineens naar bergachtig en dan weer naar platte weilanden. In de Bay hebben we een wandeling gemaakt naar de Haruru Falls, die in de vorm van een hoefijzer gaan. Tijdens de wandeling hebben we meteen  de les: neem genoeg water mee, geleerd. De dag erna hebben we een cruise geboekt, waarbij we de volledige Bay te zien kregen en dolfijnen hebben gezien! In de Bay ligt de beroemde 'Hole  in the Rock', waar dagelijks zo'n 50 schepen met toeristen naartoe worden getransporteerd. s'Avonds heeft Tom met Niko (onze spiegelreflex camera) geprobeerd om de sterren te fotograferen, het lukt al best goed zoals jullie op de foto kunnen zien maar is nog best lastig.

Onze volgende stop was het dorpje Matamata, waar onze camping warme mineraalbaden had. Hier hebben we zowel s'avonds als s'ochtends heerlijk in liggen weken. Verder is er in Matamata niet zoveel te zien of doen, behalve dan dat hier delen van de Hobbit en Lord of the Ring zijn opgenomen. Dus Tom als grote fan en Babet die de films ook wel leuk vindt, gingen  we naar Hobbiton. De vallei was echt onwijs  mooi! De heuvels zijn er heel groen en alle bloemen en planten worden dagelijks onderhouden. Jullie zullen op de foto's de schattige Hobbit-Holes wel zien. Echt een hele leuke ochtend! Toen we terugkwamen hebben we nog een hike gemaakt naar de Wairere Falls, de hoogste waterval van het noordereiland. Het was een hele klim omhoog, onze nieuwe bergschoenen kwamen goed van pas!

De volgende dag zijn we naar Rotorua gereden. De stad van vulkanen, geisers en bubbelende modderpoelen. Helaas zorgt de zwavel in de lucht ervoor dat de hele stad naar rotte eieren ruikt. Gelukkig vonden we een camping die verder uit de stad lag (namelijk aan Lake Okareka). We hebben in Rotorua nog een gratis park bezocht waar een paar kleine geisers waren en een écht Maori dorpje. Op weg naar Taupo, op maandag, zijn we nog bij een officieel park met geisers gestopt. Dit is (weer volgens de boekjes) het laatste mooie geothermisch park van NZ. Weer veel rotte eieren maar wel hele mooie geothermische uitzichten en geisers.

Nu zijn we aangekomen in Taupo, bij het grootste meer in NZ, Lake Taupo. Hier kun je vooral veel actieve dingen doen. Vandaar dat Tom morgen uit een vliegtuig gaat springen (met parachute). Vandaag zijn we naar een spa in de rivier geweest. Hier komt namelijk heet water zomaar uit de grond de rivier in stromen dus kun je gewoon langs de kant van de weg in een stuk rivier met heet bronwater badderen. Overmorgen willen we de Tongarino Alpine Crossing gaan doen, een bergtocht van 8 uur, alleen moeten we het weer nog even afwachten omdat het met slecht weer te gevaarlijk is.

Voor nu: Haere Ra! (tot ziens in het Maori's) en tot snel!

1. Manon:
    15 maart 2016
    Wat een leuk verhaal! Het klinkt heel goed en vooral genietend! We hebben inderdaad wel heel lang gewacht op een verhaal, maar het was het waard! Dikke knuffel vanuit NL waar de lente een beetje begint te komen! Xxx
  2. Mama:
    15 maart 2016
    Dat is nog eens genieten bij het ontbijt van jullie schitterende foto's en verhalen!!!!!
    Succes met de bergtocht...en...neem de blarenpleisters mee he
    Liefs en mama
  3. Wendy:
    15 maart 2016
    Klinkt goed Babet en Tom, geniet van jullie avontuur!!!
  4. Louise:
    15 maart 2016
    Ik ben jaloers als ik jullie beschrijvingen van de natuur lees.
    Ik mis een ding, ik heb nog niets gelezen over eten. Koken jullie zelf ?
    groet
    Louise belgie
  5. Jos en Chris:
    15 maart 2016
    Als we jullie verhaal lezen en de foto's bekijken is het goed toeven in NZL. Het ziet er heel mooi uit en als Hobbit fan, kan ik het Hobbit dorp zeer waarderen. Volgens mij genieten jullie volop en het is leuk dat wij op deze manier mee mogen 'reizen'. Geniet nog lekker in jullie te leuke home op wielen. Groetjes
  6. Charlotte:
    15 maart 2016
    Oh wat fantastisch om op deze manier mijn reis weer her te beleven. Jullie hebben al heel wat gezien en gedaan en wat een gaaf busje!! Heel veel plezier samen!!
  7. Marga:
    15 maart 2016
    Wat een heerlijke verhalen en prachtige foto's zeg!! Geniet lekker!! (wat jullie volgens mij al volop doen, haha!)
  8. Petra:
    15 maart 2016
    Geniet ervan! Nieuw-Zeeland is prachtig. Als jullie de kans krijgen om ergens de All Blacks te zien spelen, gewoon doen! Ik deed het niet en heb er nu nog spijt van! :)
  9. Mirre en Saar:
    22 maart 2016
    Ik vind het heel erg jammer dat je weg bent en nog veel plezier. Ik ben HEEl erg benieuwd naar je volgende verhalen. Groetjes mirre✨❤️