Bali & Yogjakarta: Bintang, Tempels en Nasi Goreng

26 juni 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Vanaf Kuala Lumpur zijn we op 10 juni naar Bali gevlogen. Voor het gemak (en omdat we nog geen 24 uur vantevoren besloten om naar Bali te vliegen) kozen we een hostel dat dichtbij het vliegveld lag, maar ook een beetje dichtbij Kuta, de grootste toeristenplek op Bali. In het hotel naast ons hostel mochten we (na het kopen van één drankje) in het zwembad zwemmen, iets wat we op zaterdag natuurlijk meteen deden. s'Avonds zijn we met scooters naar Seminyak gereden, waar we Leonie, een studiegenootje van Babet zouden ontmoeten. Het scooteren ging niet zonder problemen. Het verkeer rondom Kuta en Seminyak is een enorme chaos en drukte, met scooters en auto's overal waar je kunt kijken. Tom ging voorop met de telefoon met navigatie en de tas met onze rijbewijzen en al het geld. 2 minuten na vertrek raakten we elkaar kwijt in het verkeer. Tom is toen naar het hostel terug gereden om op Babet te wachten. Alleen Babet wist niet meer hoe ze daar terug  moest komen en is doorgereden naar Seminyak (op goed geluk dat ze daar het hostel van Leonie wel kon vinden). Anderhalf uur later hoorde Babet ineens getoeter achter zich en vonden we elkaar weer terug in het centrum van Seminyak. Ondanks dit slechte begin van de avond, hebben we heerlijk gegeten en zijn we uit gegaan in een club in Seminyak met Leonie en haar vrienden. De terugweg naar ons hostel ging veel beter, toen er wat minder auto's op de weg zaten!

De dag erna namen we een taxi naar Kuta Beach, om eens te zien wat daar allemaal te doen was. Het strand zit vol met Indonesische straatverkopers, die je allemaal een sarong, houten beeldjes of bier willen verkopen. Helemaal toevallig kwamen we langs het schildpadden  opvang centrum, dat gesubsidieerd wordt door de overheid. We mochten gratis helpen met het uitzetten van baby schildpadden, die ze hier opvangen als ze nog in het ei zittten. We kregen ieder een plastic bakje met daarin een klein schildpadje. Op een afgesproken moment lieten alle vrijwilligers (zo'n 200) hun schildpad los in het zand en konden we bekijken hoe de kleintjes richting het water hupsten. De schildpad van Tom ging als een raket richting het water, de schildpad van Babet kwam later op gang. Het was een hele leuke ervaring en babet was intens blij de rest van de dag.

Daarna zijn we naar een klein restaurantje in Kuta gelopen, omdat we gehoord  dat we daar kroketten en frikandellen konden eten. En na 3,5 maand hadden we (vooral Tom) daar wel trek in. Je kan de snacks niet vergelijken met onze Nederlandse lekkernijen, maar we hebben er alsnog van genoten!

Op maandag zijn we naar Seminyak gegaan, een stadje boven Kuta, om daar een paar nachten in een mooi hotel dichtbij het strand te zitten. Het hotel was prachtig, we hebben er meteen onze laatste dagen in Bali geboekt! s'Avonds konden we genieten van een Bintang op het strand, in een zitzak, terwijl we de zonsondergang konden zien en daarna een live reggea bandje. Dinsdag hebben we s'avonds gegeten bij de Skybar, een  mega club in Seminyak, waar we voor minder dan 10 euro onbeperkt buffet en drank kregen. We hebben heerlijk gegeten en gedronken met een leuk uitzicht erbij!

Woensdag namen we een busje naar Ubud, dé cultuur stad van Bali. Het dorpje is dankzij 'Eat Pray Love' onwijs toeristisch geworden, maar nog steeds kan je er een week doorbrengen en je niet vervelen. Op aanraden van Leonie kozen we een tof hostel, met een zwembad en heel veel loungeplekken. Donderdag zijn we naar de Ubud Market geweest, een markt vol met alle souvenirs die je maar kan bedenken! Ook hebben we een Batik workshop geboekt, omdat we van een Nederlands meisje in het hostel hoorden dat dat heel leuk zou zijn. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan een museum met traditionele Balinese kunst, in het oude paleis van de koning. Het museum hing vooral vol met Balinese schilderijen, die erg mooi waren om te zien! Bij een spa aan de straat hebben we (omdat Babet dat heel graag wilde) met onze voeten in een bak met garra rufavisjes gezeten. In het begin kietelt het heel erg, maar na een tijdje wen je er wel aan. We merkten oprecht dat onze voeten iets zachter waren, en geen velletjes e.d. hadden! s'Avonds hebben we twee Balinese dansvoorstellingen gezien, in een tempel dichtbij ons hostel. Vooral de maskers en de gezichtsuitdrukkingen waren heel erg gaaf om te zien!

Vrijdag gingen we raften, in een jungle rivier zo'n 20 minuten van Ubud af. Na een wandeltocht door de jungle, 200 trappen af, blies de gids de boot even handmatig op en konden we gaan. Het raften zelf was niet heel spectaculair, maar de jungle was wel heel erg mooi om vanaf de rivier te zien! Na het raften moesten we helaas de 200 trappen ook weer op, maar we kregen wel een lunchbuffet als einde van de dag. s'Avonds hebben we heel chill bij het zwembad gelegen en wat bintang gedronken.

Zaterdag hebben we de Batik workshop gedaan! We waren maar met zijn tweeen, dus de kunstenaar had veel tijd voor ons. Batik is een Indonesische kunstvorm, waarmee je schilderijen maakt met wax, chemicalien en verf op stoffen doeken. Je moest met een klein houten pennetje de bijenwas gebruiken, maar we hebben ook met dikke kwasten gesmolten perafine op ons schilderij geverfd. Het zijn heel veel laagjes die je bovenop elkaar maakt, waardoor je na 10 minuten eigenlijk niet meer doorhebt hoe je schilderij er eigenlijk echt uitziet. Als je schilderij af is, gooien ze het doek in heet water en krijg je je eindresultaat te zien! We zijn heel erg trots op onze resultaten, die we uiteraard mee naar huis mochten nemen!  Na een heerlijke lunch in een klein balinees restaurantje liepen we naar het Monkey Forest. Een grote toeristenattractie, omdat er heel veel apen rondlopen die je mag voeren met bananen. De tempels en beelden in het Forest waren allemaal erg mooi, de grootste tempel heet ook de Monkey Temple. Toen we op het grote tempelplein zaten kwamen er uit zichzelf wat apen op ons zitten, opzoek naar eten waarschijnlijk. Dat vonden wij natuurlijk super leuk, totdat een aap Babet in haar arm beet (waarschijnlijk omdat hij doorkreeg dat ik geen eten ging geven). Gelukkig beet de aap niet helemaal door en was het afspoelen van mijn arm en desinfectie middel erop genoeg!

Zondag, onze laatste dag in Ubud, hebben we scooters gehuurd om de rijstvelden van Ubud te verkennen. Super toevallig kwam vlak voordat we weggingen Leonie met een vriendin het hostel binnengewandeld. We besloten om met zijn allen een dag op pad te gaan. De eerste stop was een klein zilverwinkeltje, waar ze Buddha to Buddha sieraden, maar ook allemaal andere mooie dingen maken. Als echt meisje wilde Babet daar natuurlijk super graag heen, en neemt ze een mooie armband en twee paar oorbellen mee naar huis! s'Middags zijn we twee tempels gaan bezoeken, de Gunug Kawi en de Tirta Empul. De Tirta Empul is een tempel in Bali waar mensen in heilig water kunnen staan en zelfs in kleine jerrycans dit water mee naar huis mogen nemen. Het was er onwijs druk, zie vooral de foto's, en het tempelcomplex was erg mooi! De Gunung Kawi tempel is een complex waarvan de oude gedeeltes volledig uit de bergmuur gehakt zijn. De tempel is heel erg groot en heel indrukwekkend. De rijstvelden erom heen maakten het plaatje helemaal compleet! s'Avonds hebben we heerlijk pizza gegeten en rode wijn gedronken (ook dat hadden we al sinds Nieuw Zeeland niet meer gedaan) en hebben we de dag afgesloten  met een bintang in een café met een live bandje.

Vanuit Ubud zijn we naar Jimbaran gegaan, een stad in het midden van zuid-Bali. We hadden hier weer een resort geboekt, om vanuit daar naar Uluwatu te kunnen gaan. Het resort was een grote tegenvaller, met slechte service, alleen ontbijt en niks in de omgeving. We zijn s'avonds in een restaurant 'Happy Cow' gaan eten waar ze super lekkere biefstuk hadden! De dag erna huurden we een scooter (dit keer maar 1, konden we elkaar ook niet kwijt raken) om naar de Uluwatu Tempel te gaan. Deze tempel staat op een rots en je kan er tijdens de zonsondergang een Kecak dans zien. Dit is ook weer een Balinese dans, alleen dan met vuur en onder begeleiding van 40 mannenstemmen. De dans was weer heel erg indrukwekkend. De mannenstemmen zongen erg mooi en de dansers waren zo gaaf! Het stukje met het vuur was wel echt de knaller, een danser ging brandende vuurballen in het water schoppen (zie de foto!). Na de show vonden we een strandtentje waar we konden eten. Toen we terug naar het hotel reden kregen we door hoe slecht de scooter was die we hadden gehuurd, op heuveltjes omhoog kon de scooter het niet meer aan en moesten we lopen. Op woensdag zijn we in het hotel gebleven, omdat Babet een lichte vorm van 'Bali Belly' kreeg (als jullie persé willen weten wat het is, moet het maar even gegoogled worden).

En toen vlogen we donderdag naar Yogjakarta. We hebben onze planning omgegooid, omdat we anders tijdens het suikerfeest daar zouden zijn. Bali is het enige eiland in Indonesie waar ze niet overtuigend moslim zijn namelijk. In Yogjakarta bleven we drie nachten, vooral om de beroemde Borobudur tempel te kunnen zien. De eerste nacht dat we aankwamen zijn we met een groepje mensen uit het hostel uit eten geweest en hebben we de vreselijk slechte maar toch vermakelijke film Independence Day 2 gezien. We besloten voor de Borobudur een 'sunrise' ticket te nemen, zodat we in het tempel complex waren met zonsopgang. Voordeel is ook dat er dan nog niet zoveel mensen zijn! Het vroege opstaan viel ons erg zwaar(lees 3 uur 's ochtends), maar de tempel was erg mooi! Tijdens de zonsopgang konden we de twee vulkanen die hier dicht bij in de buurt liggen zien in de achtergrond, met prachtige rode lucht. De tempel is symmetrisch, dus wel veel van hetzelfde, maar toch heel indrukwekkend. We hebben er zo'n 200 foto's gemaakt, waarvan we er maar een paar konden  uitkiezen om aan jullie te laten zien helaas. Na de Borobudur bracht onze tour ons ook nog naar de Prambanan tempel, bijna net zo beroemd als de Borobudur. Het is een onwijs groot park waar verschillende (hele oude) tempels te vinden zijn. De grootste trekpleister van de Prambanan is de 47 meter hoge tempel die in het midden staat. Eromheen stonden vroeger zo'n 200 kleine tempels, waar nu helaas vooral nog blokken van te zien zijn. s'Middags hebben we even bijgeslapen en zijn heerlijk gaan eten bij een pizzaria. Van het vroeg naar bed gaan kwam helaas niet zoveel door trommelaars die op straat een show gaven, maar we zijn alsnog goed uitgerust wakker geworden.

Op zaterdag liepen we s'ochtends de stad in om naar het Sultan paleis en het Waterkasteel te kijken. Het was alleen om half 11 al zo verschrikkelijk heet dat we doorweekt van het zweet in het waterkasteel aankwamen. En toen viel het kasteel ook nog eens tegen. Het gebouw was niet goed onderhouden en daardoor dus minder mooi dan het had kunnen zijn. We besloten (vooral door de hitte) om terug te gaan naar het hostel, met de verwachting dat de rest van de gebouwen ook niet zo indrukwekkend zouden zijn. We zijn wel als echte touristen in stijl (lees: in een risksha) terug naar het hostel gegaan zodat we niet hoefde te lopen. In de middag wilden we gaan sandboarden, iets wat hier dichtbij (dachten we) kon. Meer dan een uur op de scooter later hadden we het strand eindelijk gevonden en konden we tijdens de zonsondergang lekker naar beneden boarden. Het is heel erg leuk om te doen, het lijkt erg op snowboarden. Alleen zit je erna onder het zand en zijn je benen moe van het omhoog lopen op  het duin. Een uurtje op de scooter terug bracht ons terug in Yogja, waar we heerlijk gegeten hebben bij 'De Best Ribs In Town' en de 'Beste Gelato in Town'.

En vandaag vliegen we terug naar Bali, vanuit daar nemen we een boot naar Lombok. Maar dat horen jullie allemaal de volgende keer!

1. Mama:
    26 juni 2016
    Wat een heerlijk uitgebreid reisverslag weer. Een aantal foto's had ik al gezien natuurlijk.... Maar niet hoe blij iemand met een frikandel kan zijn!!!
    Prachtige tempels en goed dat jullie vrieg waren want je bent zo te zien niet de enige toerist daar!!!
    Fijne tijd verder enne.... Kijk uit voor schattige aapjes verder he...
    Dikke kus en een pootje en likje van Tiggy
  2. Annabelle:
    27 juni 2016
    Altijd weer leuk om jullie belevenissen te lezen! Veel plezier nog!
  3. Jos en Chris:
    27 juni 2016
    Kijk je wel een beetje uit zo de laatste weken Babet, Tom kwijtraken, de weg naar t hotel kwijt en dan ook nog gebeten door een aap. De foto's zien er onschuldiger uit ;)
    Geniet vooral nog even van de laatste weken, zal jullie verhalen nog gaan missen.