Maleisië & Singapore: apen, streetfood en skyscrapers

9 juni 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Op zaterdag 21 mei (alweer een tijdje geleden) vlogen we naar Kuala Lumpur, op het vaste land van Maleisië. Vanuit ons super mooie hostel in Chinatown hebben we een dag lang de stad verkend. Midden in de stad kwamen we nog iemand van LSD tegen, heel gek zo aan de andere kant van de wereld! We zijn naar de Petronas Towers gelopen, in de mall eronder hebben we meteen lange harembroeken voor Babet ingeslagen, omdat Maleisië (en Indonesië, onze volgende stop) voor het grootste gedeelte een moslim land is en het voor vrouwen dus gewenst is om verhullende kleding te dragen. Ook hebben we het Merdeka Square bezocht, de plek waar voor het eerst de Maleisische vlag werd gehesen. En natuurlijk hebben we rondom ons hostel in Chinatown heel veel marktkraampjes met van alles en nog wat gezien!

Op maandag hebben we een taxi genomen naar de Batu Caves, een paar km buiten KL. Bij deze grotten staat het grootste hindubeeld in Maleisië, helemaal in het goud. Wat ook erg leuk is, zijn de apen die in de jungle om de grotten heen leven. Ze zijn onwijs brutaal en gewend aan touristen. We zagen meerdere aapjes flesjes water uit de handen van touristen slaan en vervolgens openmaken en opdrinken. s'Avonds zijn  we met een local van het hostel een 'Food Experience' door de stad gaan doen. In 3 uur tijd nam hij ons mee naar échte Maleisische etenskraampjes, restaurantjes en 'foodmarkets''. We mochten zelf proberen 'rijstpakketjes' te vouwen en konden op de markt fruit proeven, inclusief de durian (erg smerig, vooral de geur van de durian is erg vies, vandaar dat er ook overal in Maleisie bordjes hangen in hostels/bussen etc: Verboden voor Durian). In totaal hebben we zo'n 15 verschillende gerechten gegeten, allemaal even lekker, waaronder soep met stukken koeientong.

Dinsdag zijn we met de bus naar de Cameron Highlands gegaan. De naam zegt het al, dit gebied ligt iets hoger in het land. Hierdoor is de temperatuur lager dan in de rest van het land ('maar' 22 graden) en kan er goed thee groeien. In het hostel konden we mee helpen met koken en vervolgens mee-eten met de eigenaar en zijn familie. Met zijn allen knus in de woonkamer op de grond eten, verschillende gerechtjes op borden, het was heel erg leuk en gezellig! De dag erna hebben we een tour door de hele omgeving gedaan. We begonnen met een jungletrek naar de rafflesia, de grootste bloem op de wereld. Na een uur in een hoog tempo door de jungle kwamen we (volledig bezweet en lekgestoken) bij de bloem aan. De bloem is roodroze en heeft een grappige binnenkant. Maar of het de jungletrek waard was, weten we nog steeds niet! De rest van de dag bestond uit een bezoek aan de theeplantage, wat zorgde voor prachtige foto's in groene theevelden op berghellingen. Ook hebben we door het 'mossy forest' gewandeld, een spookachtig bos met, zoals de naam zegt, overal mos. We hebben in een dorpje van de Orang Asli, de originele bewoners nog geoefend met een blowpipe, waar zij nog steeds mee jagen.

Na een rustdagje in de Cameron Highlands, waarin we alles voor de rest van Maleisië konden plannen, zijn we met de bus richting de Perhentian Islands gegaan. Er zijn twee eilanden, Perhentian Besar en Perhentian Kecil wat letterlijk groot en klein betekend in het maleisisch. Omdat we op Kecil niks meer konden boeken, hebben we uiteindelijk een paar nachten in een resort op Besar geslapen. Om bij de eilanden te komen moesten we eerst in een grote speedboot, en vervolgens weer in een kleinere speedboot die ons naar het resort bracht. Toen we net onze spullen veilig binnen hadden ging het de rest van de avond keihard stormen en onweren, iets wat daar, hoorden we later, elke avond gebeurd tijdens het regenseizoen. In de jungle om onze kamer heen zatten allemaal apen en ook grote salamanders verstopt! Het eiland zelf was onwijs mooi! De dag na aankomst was de lucht weer strakblauw en hebben we lekker gewandeld en zijn we met een watertaxi naar Perhentian Kecil gegaan. Daar hebben we een middagje op een terrasje gezeten op het strand. De dag erna gingen we duiken! Met een privé gids gingen we naar een duikspot 20 minuten varen van ons resort. De duik was weer heel erg mooi! We hebben kleine luipaardhaaien gezien en super mooie stingray's. De tweede duik heeft Babet zelfs nog een grote haai gezien! s'Avonds zijn we uiteten geweest met een stelletje uit Nieuw Zeeland, die we (heel toevallig) ook al in Kuala Lumpur in het hostel hadden ontmoet. Super gezellig dus!

En toen moesten we ons paradijs weer verlaten. Dit keer gingen we met de bus naar George Town, op Penang, een eiland aan de westkust van Maleisië. George Town is een hele grote stad, met veel verschillende dingen die je kan doen. We besloten om een kaartje voor een Hop On-Hop Off bus te kopen, zodat we meerdere dingen op een dag konden zien. Als eerste stapten we uit bij twee buddhistische tempels. Beide lagen tegenover elkaar maar waren super anders. De volgende stop waren de botanische tuinen. Ook hier kwamen we weer allemaal apen tegen in het bos, helaas waren deze iets schuwer voor mensen. De tuinen waren heel erg groot, we hebben ze dus niet helemaal doorgelopen. En de laatste stop van de dag was Penang Hill, waar je met een cablecar de heuvel op kan komen voor prachtig uitzicht. We hadden al eerder gemerkt dat de Maleisiërs niet altijd even efficient zijn, nu merkten we dat pas echt. Het duurde ongeveer 20 minuten voor de cablecar om mensen uit te laten stappen, nieuwe mensen in te laten stappen en weg te gaan. Gelukkig was het uitzicht erg mooi om het lange wachten goed te maken! De tweede dag in George Town konden we met ons kaartje nog een uurtje in de bus. Maar dankzij de inefficientie van de mensen hier, konden we de hele dag genieten van busritjes door de stad. We hebben de 'beach route' genomen, langs de noordkust van Penang. Het was heerlijk om in het zonnetje in een bus te zitten en alles te kunnen bekijken! s'Avonds hebben we in de bioscoop een film gekeken, wat natuurlijk altijd leuk is!

Op donderdag 2 juni zijn we naar Melaka gegaan, een stad onder KL. In de 17e eeuw was dit in de handen van Nederland, dus het leek ons leuk om te kijken wat de Portugezen en vervolgens de Maleisiers zelf met deze stad hadden gedaan. In een prachtig hostel met een hoop muurschilderingen hebben we ons anderhalf jaar samen gevierd (met een etentje bij het Hard Rock Café). De dag erna hebben we heerlijk door het stadje gewandeld. Met een boottocht door de grachten van Melaka (zo ziet het er echt precies uit) konden we alle oude gebouwen goed bekijken. We kwamen zelfs een monorail tegen (die volgens de eigenaar sinds de opening stil staat) en een oud 'Heeren House'. Waar je niet omheen kan in de stad is het Red Square, waar het Stadhuys onderdeel van is. Met een molen op de achtergrond voelden we ons even een dagje in Nederland. 's Avonds zijn we chinatown ingegaan waar bijna elke avond een nightmarket wordt gehouden. Hier is alles te koop wat je je maar kunt bedenken. Het was enorm chaotisch en belachelijk druk maar heel erg leuk om te zien.

Vanuit Melaka namen we een bus naar Singapore, wat opzich al een avontuur was! We moesten bij de grens van Maleisië uitstappen om een stempel in ons paspoort te krijgen en 10 minuten later moesten we met al onze bagage de grens van Singapore over, hier moest je snel zijn want als je niet binnen 20 minuten door de douane was reed de bus gewoon door. Gelukkig ging alles goed en zijn we in Singapore aangekomen! Singapore is ongeveer even duur als in Europa, dus het was wel weer even omschakelen bij het avondeten. Onze eerste dag in Singapore zijn we rond gaan lopen in de stad. Het centrum van Singapore is prachtig wat architectuur betreft. Overal staan enorme wolkenkrabbers, de een nog futuristischer dan de ander. Daar komt nog bij dat alles perfect onderhouden wordt en constant schoon gemaakt wordt. Heel mooi waren de Gardens by the Bay, een megagroot park aan de rivier. Naast het park stond het Marina Bay Hotel van 60 verdiepingen, met op het dak een zwembad, tuin en restaurants en een bar waar we op het dak foto's konden maken van de skyline van Singapore.

Op maandag zijn we naar Universal Studios geweest. Vergelijkbaar met Disneyland, alleen dan met andere films als thema. Er was bijvoorbeeld het kasteel van Shrek, Sesamstraat en een Madagascarjungle. We hebben echt een hele leuke dag gehad, maar wat waren we blij toen we weer in ons bed konden liggen! De dag erna zijn we naar de Singapore Zoo geweest, waar we hele goede verhalen over hoorden. Bij binnenkomst zagen we al meteen waarom. Grote delen van het park zijn losloop gebieden, waar apen, vogels en andere dieren overal gewoon tussen de mensen doorlopen. Wat ook bijzonder was, was dat je olifanten, giraffes en apen zelf kon voeren (voor een hoge prijs natuurlijk). s'Avonds zijn we naar de Night Safari geweest, waar je (in een totaal andere dierentuin dan de echte zoo 100 meter verderop, maar net zo groot)  s'nachts de dieren kon bekijken. Omdat Babet haar enkel had verstuikt, kregen we na een tripje langs de EHBO in de Night Safari voorrang en konden we heerlijk langs de enorme wachtrijen lopen en vooraan in de tram stappen. De tram maakte een ronde door het park, met commentaar over alle dieren. Ook waren er 4 wandelpaden door het park, waar je zelf dieren kon spotten. Het was in ieder geval heel erg tof om in het donker de dieren bezig te kunnen zien, vooral omdat je dan eindelijk dieren als tijgers, luipaarden en leeuwen een keer iets anders kunt zien doen dan slapen!

En nu is het tijd voor ons volgende avontuur. Na het vergelijken van vluchten bleek het goedkoper om vanaf Kuala Lumpur naar Indonesië te vliegen. Dus zijn we in de bus gestapt naar KL, waar we nu bezig zijn met het regelen van onze reis door Indonesië.

1. Petra:
    9 juni 2016
    Een fijn begin van de dag: op je werk komen en je even kunnen vergapen aan die prachtige foto's en verhalen. Dat moet een gekke ervaring zijn, van afgelegen paradijselijke eilandjes naar zo'n moderne stad. Ziet er allemaal weer prachtig uit zeg! Have fun in Indonesie :-)
  2. Mama:
    9 juni 2016
    Wat overweldigend weer om te lezen allemaal( laat staan het zelf meemaken!!)
    Leuk dat jullie ook dingen met de bevolking daar doen..... En Babet... Wat stoer dat je alle hapjes geproeft hebt!!!!
    Op naar de laatste stop in Indonesie.... Dat wordt vast ook genieten!!!!
    Liefs van mama
  3. Jos en Chris:
    10 juni 2016
    Wat een prachtige foto's weer. Waan me even op vakantie :) Jullie hebben echt een super reis en ik denk dat Nieuw-Zeeland al weer ver weg lijkt. De laatste weken naar Indonesië, ga nog heel erg genieten van die laatste weken.
  4. Tonnie sip:
    10 juni 2016
    heerlijk ik kom helemaal in vacantiestemming.en al die foto's jullie hebben nog een paar weken te goed geniet maar lekker ...liefs oma tonnie.
  5. Jaap en Alie:
    16 juni 2016
    Wat zijn jullie superaktief!!!
    Mooie verhalen, mooie foto's !!!
    We zijn benieuwd naar het vervolg in Indonesië !
    Geniet ervan!!!!
    Jaap en Alie