Taupo, Wellington, Abel Tesman en Glacier Country

27 maart 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal, hier weer een stukje van ons! De laatste keer eindigden we ons verhaal met het bericht dat Tom uit een vliegtuig zou gaan springen. Dat heeft hij zeker gedaan, zoals jullie op de foto's kunnen zien en hij is ook nog eens veilig geland. Op diezelfde dag hebben we in Taupo nog een wandeling gemaakt naar de Huka Falls, die beroemd zijn omdat ze zo onwijs hard gaan. Helaas kregen we het bericht dat we de Alpine Crossing  niet meer konden doen omdat het door de weersomstandigheden te gevaarlijk was, we hopen nu op de terugweg hem nog te kunnen doen.

Dus vertrokken we de volgende dag naar Wellington, de hoofdstad van NZ waar we 2 dagen hebben doorgebracht. We zijn in de Weta Cave geweest en hebben daar twee rondleidingen gekregen: 1 over Weta in het algemeen met een kijkje in de workshop en 1 van de Thunderbirds. In de Weta Cave wordt alles wat je maar kunt bedenken voor films gemaakt, zoals wapens, kleding, voertuigen, miniaturen van landschappen voor panoramische beelden en eigenlijk alles wat je in films ziet. Ze hebben meegewerkt aan  films als Avatar, King Kong, District 9, Kuifje, Lord of the Rings en de Hobbit. De rondleidingen waren heel erg leuk en we hebben heel veel achter de schermen kunnen kijken! Helaas mochten we geen foto's maken (behalve bij de trollen aan de buitenkant) omdat alles eigendom is van de filmmaatschappijen. Nadat we een tas met souvenirs hebben gekocht, zijn we met de bus naar Te Papa gegaan, het nationale museum van Nieuw Zeeland. Het museum was gratis en is een soort mix tussen Naturalis, Nemo en het rijksmuseum. We hebben tentoonstellingen over de natuur, de eerste wereldoorlog,  de maori en de geschiedenis van NZ bezocht.

De tweede dag in Wellington zijn we met de Cable Car de berg opgegaan (Wellington ligt aan de voet van een berg). Bovenop de berg liggen de botanische tuinen van Wellington en zijn we naar een Planetarium geweest. Iets waar we achter zijn gekomen: in NZ zie je dus écht hele andere sterrenbeelden dan bij ons, niet alleen maar omgedraaid! Verder hebben we vooral op Cuba Street rondgelopen, waar een straatfestival was met heel veel muziek, optredens en verklede mensen.

Toen was het tijd om het noord eiland te verlaten en de oversteek naar het zuiden te maken. De boottocht duurt 3.5 uur, maar gelukkig scheen de zon! De ferry voer door de Marlborough Sounds heen, super super mooi!

Op het zuideiland wilden we beginnen in het Abel Tasmanpark, dus we zijn vanaf de boot meteen naar Motueka gereden. Vanuit daar hebben we een zeekayak gehuurd om 2 dagen lang het National Park te kunnen verkennen. Dus op dinsdag gingen we met al onze spullen in onze kayak op pad! Het park was echt heel erg  mooi! Hoge bergen die helemaal begroeid zijn,  met aan de onderkant van de berg kleine witte stranden. Er leven ook zeeleeuwen in het park, die hebben we vanuit onze kayak van dichtbij kunnen spotten! Onze tent hebben we neergezet in Mosquito Bay (ja de naam klopt) met een prachtig uitzicht, bekijk vooral de foto's! We hebben lekker makkelijk hamburgers gebakken haha, maar vooral veel foto's gemaakt en genoten van de mooie natuur! De tweede dag zijn we vroeg (lees zonsopgang) op pad gegaan, omdat het weer niet zo goed zou worden die dag. We konden toen in de verte nog een groep dolfijnen zien zwemmen! Helaas hebben we de regen en storm niet kunnen ontwijken en kwamen we als verlepte hondjes terug, maar het was het zeker waard!

Nadat we weer een beetje warm en droog waren zijn we snel doorgereden naar Westport (aan de westkust), een tussenstop voordat we naar Glacier Country gingen. De snelweg die we constant volgen heet de Great Coast Route, en dat klopt ook zeker! Op de route lagen de 'Pancake Rocks' en de 'Blowholes', waar we even de kracht van de natuur hebben bewonderd.

Daarna zijn we naar Glacier Country gegaan. Dat heet zo omdat hier de Franz Josef Glacier en de Fox Glacier zijn! Naar de Fox Glacier zijn we gelopen, helaas kon je niet heel dichtbij komen, maar nog steeds was het erg gaaf! We zouden de dag erna met een helicopter naar de Franz Josef Glacier vliegen om daar een paar uur op de gletsjer te kunnen spelen, maar helaas stak het weer daar een stokje voor. Aangezien het ook hier paasvakantie is zaten de volgende dagen allemaal volgeboekt dus helaas zullen dat voor een volgend bezoek aan NZ moeten bewaren.

Zodra we hoorde dat ons ijsavontuur niet door ging zijn we snel in onze camper gesprongen en door een (erg mooi) berglandschap naar Queenstown (the adventure capital) gereden. Hier zullen we de paasdagen lekker avontuurlijk doorbrengen maar dat lezen jullie de volgende keer.

PS. Het internet  wat we nu van de camping hebben is niet echt goed, het posten van het verhaal ging nog net, de foto's uploaden proberen we vanavond (voor jullie morgenochtend dus)! Nog even geduld daarvoor dus :)

1. Mama:
    27 maart 2016
    Wat fijn om weer zo'n uitgebreid verslag van jullie prachtige reis te krijgen. Jammer dat sommige dingen niet door kunnen gaan vanwege het weer maar er blijft gelukkig genoeg moois over om te zien en beleven. Heel veel liefs allebei.... Van papa en mij!!
  2. Manon:
    27 maart 2016
    Ik zat al te wachten op een verhaal en nu istie er dan eindelijk. Ik lees wel dat ik Nieuw Zeeland wel heel erg gaaf zou vinden, hihi! Super gave verhalen en zo te lezen genieten jullie volop! Ga vooral zo door!
    Liefs non
    Ps morgen koop ik mijn nieuwe spiegelreflexcamera!! Dat moest ik jou even in het bijzonder vertellen Babet ;-)
  3. Jos en Chris:
    28 maart 2016
    Het is weer te geweldig wat jullie meemaken! Ook al lukken sommigen dingen niet, de reis op zich is al een ervaring, die jullie nooit meer gaan vergeten. Geniet lekker op het noorder eiland. lieve groetjes Jos en Chris
  4. Tonnie sip:
    29 maart 2016
    Wat maken jullie toch een prachtige reis...als ik een paar jaar jonger was dan wilde ik dat ook...en wat ik lees over mosquito bay daar zijn toch niet echt veel vliegen? grapje
    ik ben niet op de hoogte van dat land, maar wat ik nu allemaal hoor van jullie vind ik het prachtig.....geniet maar lekker...liefs Oma Tonnie.