Queenstown, Fiordland, Mt Cook, Lake Tekapo, Christchurch

8 april 2016 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Zoals we in de vorige blog al vertelden gingen we een avontuurlijke Pasen tegemoed. Dat is zeker gelukt. Bungeejumpen, flyboarden en kleiduiven schieten. De sprong van de brug was 43 meter en we hebben allebei het water aan kunnen raken, een hele korte maar geweldige ervaring. Gelukkig hebben we de foto's en video's nog om na te kunnen genieten. Flyboarden bestaat nog niet zo lang maar is echt geniaal! Het concept is simpel, je hebt 2 buizen onder je voeten die aan een slang vast zitten. De slang loopt naar de motor van een jetski, die vervolgens water door de slang pompt en zo water uit de 2 buizen spuit. Het resultaat: vliegen boven het water als een superheld. In het begin is het wat lastig te besturen maar aan het einde konden we allebei duiken als een dolfijn en rondjes draaien in de lucht als een professionele ballerina.

Voor het kleiduiven schieten moesten we naar een afgelegen boerderij in de bergen met Blake. Hier kregen we een korte instructie en meteen daarna een 12 gauge shotgun in onze handen gedruk. Vervolgens hebben we vliegende en rollende kleiduiven verpulverd en er allebei een kleine bloeduitstorting op onze schouder aan overgehouden, maar we hebben ons zeer goed vermaakt. Belangrijk om te vermelden: Babet heeft één kleiduif meer raak geschoten dan Tom!

Na al die adrenaline was het tijd voor wat rustgevende natuur. We zijn naar het Fiordland National Park gegaan. Een prachtige omgeveging met bergen en fiorden die niet voor niets op de Wereld Erfgoed Lijst staat. We wilden graag een 2 daagse cruise door de Doubtfull Sound maken maar helaas waren er meer mensen met dit idee en alles zat voor 2 weken volgeboekt. We hebben toen voor een dagcruise gekozen waarbij we al voor zonsopgang ons moesten melden maar dat was het zeker waard. We hebben 2 groepen dolfijnen, een zeeleeuwen kolonie en albatrossen gezien en natuurlijk de prachtige Doubtfull Sound.

In het Fiordland National Park hebben we nog twee van NZ's Great Walks voor een stuk gewandeld. Langs de Routeburn track zijn we een berg opgeklommen en van de top konden we de hele Milford Sound zien. Het stuk van de Kepler track dat we hebben gelopen lijdde ons langs een rivier door prachtige bossen en moerassen.

Hierna zijn we doorgereden naar Mt Cook, de hoogste berg in Australasia. Tom is hier nog door de regen en wind naar de voet van de berg en de Hooker gletsjer gelopen. Door het slechte weer hebben we besloten om door te rijden naar Lake Tekapo, een van de drie azuurblauwe meren aan de voet van Mt Cook. Hier hebben we in de hotpools liggen stomen tot we helemaal verrimpeld waren. Het gebied rond Lake Tekapo is een dark sky reserve wat inhoud dat het een perfecte plek is om naar de sterren te kijken. We zijn dan ook 's nachts (dik ingepakt want het was 0 graden) met een gids van het Mt John Observatory naar de sterren gaan kijken en hebben weer van alles geleerd over de nachtelijke hemel van het zuidelijk halfrond.

Daarna zijn we  naar Christchurch gereden. Christchurch is in september 2010 en februari 2011 door flinke aardbevingen getroffen. Wij gingen er vanuit dat 6 jaar later de stad wel weer redelijk was opgebouwd, maar niets is minder waar. Het centrum zit vol met open plekken waar gebouwen al zijn afgebroken, gebouwen die nog overeind staan maar wel gesloopt moeten worden en andere gebouwen die in de steigers staan. Het is best een deprimerend gezicht. We zijn naar Quake City geweest, een museum over de aardbevingen en hebben een bustour door de stad gedaan. De dag erna zijn we naar het wildlife center van Christchurch gegaan waar we eindelijk de mascotte van NZ hebben gespot, de Kiwi.

1. Mama:
    8 april 2016
    Fijn weer om jullie reisavonturen te lezen bij het ontbijt!!!!
    Wat een spannende dingen doen jullie toch allemaal.
    Goeie reis zondag terug naar Noord-eiland en hopenlijk nog een weekje met mooi weer daar?!
    Liefs en dikke kus voor allebei.
    ( ook van papa )
  2. Manon:
    8 april 2016
    Stiekem tijdens gymtijd even een heerlijk reisverhaal lezen! Super leuk dat jullie een kiwi gespot hebben, dit mist nog op mijn lijstje, hihi! Super stoer dat jullie zijn gaan bungeejumpen. Blijft vooral lekker veel foto's maken :-)
    Liefs vanuit Voorschoten
  3. Jos en Chris:
    8 april 2016
    Wat een fantastische dingen doen jullie! En dan die foto's wat prachtig!! Ik zou er bijna jaloers op worden ;-) maar gelukkig hoef ik niet te springen. Spectaculair, maar toch. Gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug. Geniet nog lekker van Nieuw-Zeeland. liefs Jos en Chris
  4. Dorien:
    8 april 2016
    Wow wat een fantastische belevenis deze reis. Wens jullie nog superveel moois toe zodat wij mooie verhalen kunnen lezen. Tot snel weer.