Kaikoura, Waitomo, Coromandel Peninsula, Auckland & Hong Kong

22 april 2016 - Hong Kong Island, China

Na onze ontmoeting met de kiwi (waar Babet een heel mooi souvenir van Tom kreeg) zijn we doorgereden naar Kaikoura, waar we op zaterdag gingen duiken. Onze camping had twee gratis hotpools, waar we op vrijdag, zaterdag en zondagochtend lekker veel gebruik van hebben gemaakt. De duik op zaterdag was een beetje teleurstellend. Het zicht was niet zo goed en we hebben weinig onderwaterleven gezien, we hebben in Nederland mooiere duiken gehad. We hebben dus ook geen tweede duik gemaakt maar we werden tijdens het omkleden wel gezelschap gehouden door een enorme zeeleeuw die naast ons aan het zonnen was.

Op zondag zijn we doorgereden naar Picton, om met de boot weer terug naar het Noord eiland te gaan. We wilden naar het Tongariro National Park rijden om alsnog de Alpine Crossing  te doen, maar dat was een beetje te ver om in één keer te rijden. Met een tussenstop in Foxton, zijn we dus maandag in het National Park aangekomen. Helaas voor ons was de weersvoorspelling nu weer erg slecht en was het door de harde wind te gevaarlijk. We zullen dus ooit nog een keer terug naar Nieuw Zeeland moeten gaan  om de Alpine Crossing alsnog te doen.

Vanuit het National Park zijn we meteen doorgereden naar Waitomo, een klein  plaatsje dat bekend staat om de glowworm grotten. Van onze camping mochten we zaklampen lenen, zodat we maandagavond al een boswandeling konden maken in het pikdonker. De glowworms zijn echt zo gaaf! Het is alsof het plafond en de muren onder zitten met blauwe glitters! Ze zijn heel erg moeilijk om op de foto te zetten, omdat je ze alleen maar kunt zien als het donker is.

Op dinsdag hebben we een 'Black Water Rafting' tour gedaan. We hadden veel mazzel, we waren de enige in de tour. Omdat de tour veel sneller zou gaan met maar twee mensen, mochten we in plaats van één tour (de Black Abyss) ook nog een tweede tour erachteraan doen (Black Labyrinth). Om te beginnen moesten we een abseil in de grot maken van 43 meter, waarna  we nog een zipline hebben gedaan in het pikkedonker. De tour hield ook in zwemmen, lopen, klimmen en in een opblaasband van de glowworms genieten. Dat alles in het donker en allemaal grote alen in het water waar we doorheen moesten kruipen! Met een gids die lekker gek was en veel vertelde (het leukste vonden wij zijn omschrijving van de glowworms: 'gloeiende vleesetende larven die als ze volwassen zijn seks hebben totdat ze erbij neervallen) was het echt een hele toffe dag.

Op woensdag zijn we doorgereden naar Coromandel Peninsula, waar we een camping aan het strand vonden bij de bekende Cathedral Cove. Op donderdag zouden we twee bootduiken gaan maken, helaas werden die door het weer gecancelled. We hebben toen zelf een  wandeling naar de Cathedral Cove gemaakt, wat erg mooi was! 's Avonds zijn we naar Hot Water Beach gereden. Een strand met daaronder 'pockets' met heet water die nog overblijfselen van de vulkanische activiteit in het gebied zijn. Je kunt daar dus met een schep je eigen hotpool graven en zoals je op de foto's kunt zien waren er heel veel mensen die dat ook een goed idee vonden!

Op vrijdag was het weer ineens super mooi, we hebben dus ook twee duiken gemaakt. De eerste duik was buiten het marine-reserve, bij een mooi rif met heel veel kleine mooie diertjes. We schrokken wel even toen onze gids een enorme 'Crayfish' zomaar in zijn net stopte. Bleek dat dat zijn avondeten voor die avond was. De tweede duik was in het marine-reserve, met als grootste verschil de mega vissen die we zagen. Omdat de gids zee-egels kapot sloeg met een steen, kwamen alle vissen continu om ons heen zwemmen. Heel erg gaaf!

Op zaterdag moesten we helaas onze Batmobiel weer inleveren. We hebben er in totaal bijna 5500 kilometer meegereden in 5.5 week, dus hij heeft zijn taak goed gedaan! We zijn op dinsdag gevlogen naar Hong Kong, dus we hebben een paar dagen in Auckland gehad om alles voor de Fillipijnen te boeken, te wassen en even goed bij te slapen.

Hong Kong is echt iets compleet anders dan Nieuw Zeeland. Het is een super grote stad met overal waar je kijkt wolkenkrabbers van minstens 20 verdiepingen (als je door de smog al iets ziet), winkeltjes  en heel erg veel mensen. Aan ons hostel kun je ook goed zien hoe volgepropt Hong Kong is, het bestaat uit 3 kleine kamers waar per slaapkamer 10 mensen in stapelbedden van 3 hoog zijn gestopt, wat het wel erg knus maakt. We hebben met een boot een tour door de haven van Hong Kong gedaan, vanaf het water heb je een heel mooi uitzicht op de skyline van Hong  Kong City en Kowloon (de overkant van Hong Kong). s'Avonds zijn we met mensen uit het hostel naar de paardenraces gegaan. We hadden allebei nog nooit zoiets in het echt gezien, dus het was echt een belevenis. Aangestoken door alle mensen om ons heen hebben we zelfs een paar keer op paarden gewed, met als resultaat: 25 Hong Kong Dollar verlies (omgerekend ongeveer €2.50 dus dat valt best mee). Donderdag zijn we als echte touristen naar Disneyland geweest. Het is een kleiner park dan in Parijs, maar heel erg op zijn Chinees. Daar bedoelen we mee, veel glitters, knipper lampjes en alles heel erg over de top! Leuk was een heel gebied met Toy Story, de parade in het donker en een hele toffe vuurwerkshow (chinezen weten wel het een en ander van vuurwerk)!

Vandaag vliegen we naar Manila in de Fillipijnen. De vlucht is maar twee uurtjes dus daar zien we niet tegenop, ook al konden we geen plekken naast elkaar bemachtigen. Op maandag vliegen we naar Coron, bij het eiland Palawan. We  hebben besloten  om een westelijke route door de Fillipijnen te maken, te beginnen bij Palawan en te eindigen op Borocay.

1. Mama:
    22 april 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer......gelukkig was ik vroeg wakker vanmorgen......mooie foto's erbij.... En voor jullie weer vele prachtige herinneringen ( en een superlieve kiwi ).
    Fijne tijd op de Fillipijnen!!!!!!
    Veel liefs en dikke kus, ook van papa.
  2. Petra:
    22 april 2016
    Wow, klinkt alsof jullie de tijd van jullie leven hebben! Geniet ervan en heel veel plezier op de Filipijnen!
  3. Jos en Chris:
    22 april 2016
    Van de prachtige natuur in Nieuw-Zeeland, naar de metropool Hongkong. Een grotere tegenstelling is er bijna niet. Wat fantastisch dat jullie dit allemaal kunnen meemaken. Kijk nu al uit naar de verhalen en foto's van de Filipijnen.
  4. Marga:
    22 april 2016
    Wat hebben jullie het toch heerlijk! Alleen jammer dat t weer soms tegenzit.. Nu is het hoog tijd om die Filipijnse peso's uit te geven, haha! Veel plezier en geniet!!
  5. Helmy:
    22 april 2016
    Leuk! Om al die mooie verhalen te lezen. Het lijkt er echt op dat jullie mega veel beleven en genieten. Heel veel plezier op de Filipijnen!!